Bigmouth Strikes Again

Liam Gallagher tycker att Oasis är världens bästa band, någonsin. Att Oasis hamnar i samma populärmusikaliska finrum som The Beatles och Kinks. Coldplay är ett gäng mesproppar. Ungefär så. Och gillar man inte den nya skivan kan man dra år helvete.

Ja det är väl så han är, Liam. Lite stor i käften. Och det är väl en del av charmen, antar jag. Nu är jag en aning för ung för att ha upplevt Oasis storhetsperiod på nittiotalet. Men. Jag har, som de flesta tonåringar, varit inne i en fas där brittisk rock- och popmusik var det bästa som fanns. Wonderwall är ju en fantastisk låt.

Jag har surfat in på Oasis MySpacesida och lyssnat på några spår från nya skivan(comeback nummer vaddå?) och jag är inte sådär superimponerad. Det känns lite som musik man skulle spela i en Carlingsbutik. Inte särskilt spännande alltså. Och fyra farbröder i tajta jeans och långt hår. Nja.  Hur gamla är grabbarna, egentligen?

Nä, Oasis har passerat sitt bäst före datum. Med risk för att vara helt ute tycker jag faktiskt att Coldplays Viva La Vida är bra mycket bättre. Brittisk musik på 2000-talet.

Kommentarer
Postat av: mandel

Jag var och friade i Blurgänget istället. Tills jag föll handlöst för The Verve och deras Lucky man. Men ser jag tillbaks på den perioden så är det trots allt oasis What´s the story (morning glory) som ligger främst i skivhögen. Coldplay har jag inte upptäckt ordentligt förnns senare tid.

2008-10-04 @ 11:53:31
URL: http://mandelen.wordpress.com



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0