Komparativt föräldraskap

På alla plan i livet ska vi jämföra oss med andra, inte minst när vi får barn. I strävan efter att vara så bra föräldrar som möjligt är vi sjukligt intresserade av hur andra gör och vad andra förväntar av oss. Jag tror detta fenomen är vanligast hos förstagångsföräldrar. Jag minns själv hur det var när Noah var nyfis. Det var så viktigt att inte avvika, göra allt by the BVC book och absolut inte erkänna sina fel. Vad skulle folk då tro?

Det där växte jag ifrån så småningom. Kanske inte helt, för jag kan fortfarande undra om jag är helt tokig som ibland glömmer borsta tänderna på tvååringen eller om man måste läsa godnattsaga varje kväll. När man träffar andra mammor märker man det genast. Frågorna kommer. Hur gör du? Bakar du ofta? Pysslar du med barnen? Åker ni på utflykter? Får Noah äta kakor?

Herregud, vill jag svara. Jag är deprimerad. Jag har nog att göra med att orka med livet och få ihop vardagen. Har jag fått barnen i säng mätta och glada är jag nöjd. Jag ger dem all kärlek jag mäktar med. Det får duga.

Orkar man inte baka eget kaffebröd finns det att köpa på ICA. Känner man inte för att pyssla så struntar man i det.
Var förälder på ditt eget sätt. jag säger som mandelen, vi är världsmästare allihopa!

Kommentarer
Postat av: Elli

Jag tycker att det är jättetråkigt att du är deprimerad och jag hoppas att det blir bättre. Verkligen.

2009-09-21 @ 22:41:39
URL: http://www.elli.nu/
Postat av: mandel

yaaaaaay!!!! Hejja underbara, fina Erika!!!

2009-09-21 @ 23:53:41
URL: http://mandelen.wordpress.com
Postat av: Linda

Du har så rätt. Men trots att jag är försföderska så bryr jag mig faktiskt inte. Jag tycker spädbarnsgruppen är jättetråkig där alla ska tala om vad deras bebisar äter och va duktiga de är. jag spyr på alltihop! Det ska jämföras och visas upp. Är det därför vi skaffar barn? Nej just det...



Hoppas du mår bättre snart! Kram <3

2009-09-23 @ 21:30:04
URL: http://www.jolinsinredning.wordpress.com
Postat av: Jenny Ölmebo

DET var ett mkt otroligt bra inlägg!

kanonbra!



Hopaps du mår bättre å bättre snart

kramar om

2009-09-26 @ 10:01:49
URL: http://mrsolmebo.blogg.se/



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0