Marken

Det var marknad på Vaksala torg idag. En riktig marknad alltså, ingen såndär fuskvariant med ett tiotal stånd längs gågatan som det tenderar att vara i lite större städer. Man hade lyckats anlägga en riktig labyrint där knallar bjöd ut välkända marknadsvaror som hundbajspåsar, strumpor och torshammare till försäljning.

Det där ser spännande ut, tyckte jag. Det var ju så länge sedan jag var på en riktig marknad. Måste ju ha varit drygt tre år sedan, när jag fortfarande bodde i Molkom(huh, hemska plats). Jag gav mig in bland stånden men insåg ganska fort att det var en dålig idé. Trångt, människor överallt, en barnvagn som är bred som en normalstor personbil. Erika inte tycka om. Det var bara det att det var omöjligt att ta sig ut. Att vända var det ju inte tal om(vagnens svängradie ligger på ett par meter) och den där lilla gången bara vindlade sig vidare. Det är inte så stort, Vaksala Torg, men tillräckligt stor för att jag skulle kunna irra runt en kvart bland mormorstrosor, Vild-Hasse och brända mandlar. Hur tusan vågade man sig ut på Oxhälja?(iofs körde man inte runt med en stridsvagn, men ändå)

Jag kom förresten att tänka på de dialektala skillnader som finns i Värmland när det gäller just ordet marknad. Om jag inte minns helt fel så sa man marken i Molkom, där jag växte upp(ni molkomsläsare, för jag vet att ni finns, rätta mig om jag har fel). På andra ställen tror jag det heter marten eller mârten. Red ut det där åt mig, värmlänningar!

Kommentarer
Postat av: mandel

I Årjäng är det mâten, Arvika mârten :)

2009-10-05 @ 22:29:44
URL: http://mandelen.wordpress.com
Postat av: Anna

Molkoms marken, filipstads márten, 12 marten ;P Tror jag vi säger :)

2009-10-05 @ 23:16:12
URL: http://unforgettable.blogg.se/
Postat av: Anonym

Nej nej nej..de heter Molkoms markand, Oxhälja..och resten heter marten :P

2009-10-06 @ 20:13:54
Postat av: beccaQ

I Torsby säger de iaf marken :o)

2009-10-07 @ 22:30:25
URL: http://beccaq.blogg.se/



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0