Rättsfallspromemoria

En vecka kvar till första inlämningen och jag har precis börjat författa min promemoria. Uppgiften är otroligt utmanande, och det gillar jag. PM-ämnena består den här terminen av olika rättsfallsserier, bestående av tre rättsfall som på något vis hör ihop. Att hitta sambandet är inte särskilt svårt, utmaningen ligger i att skriva en sammanhängande analys, lyfta fram de olika fallen i ljuset av varandra. Vad blir summan av kardemumman så att säga. Det är liksom ingenting man kan läsa i en bok.

Har fått ner 3000 av  10000 tecken. Kvaliteten är som man kan förvänta sig av ett första utkast, men alla texter måste ju bearbetas - mer eller mindre(undantaget är möjligen bloggen. Här är det i stort sett bara råmaterial. Så nära en ocensurerad version man kan komma). Det viktigaste just nu är att få ner grundstrukturen och resonemangen på pappret, formuleringarna kommer att finslipas allteftersom. En PM växer fram gradvis och blir långsamt bättre, till skillnad från en krönika eller sportartikel där man medvetet tänker på stil och språk redan från början.

Att verkligen få använda språket för att resonera och argumentera, ofta på ett ganska avancerat sätt, är något jag verkligen gillar med juridiken. Tillsammans med logiken, problemlösningen och tolkning och analys av texter innehåller den allt jag tyckte var roligt i skolan. Är så vansinnigt nöjd med mitt val av utbildning. Att inte alla förstår hur roligt det är!;)


Kommentarer
Postat av: mandel

Härligt! Hejja dig!!!

2009-02-17 @ 10:31:50
URL: http://mandelen.wordpress.com



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0