Vad är grejen med hus?

På lördagar kommer UNT Bostad. Det märks ju omgående att målgruppen är dessa Godzillamammor som jag skrattar åt i mjugg samtidgt som jag är livrädd för vad de ska tycka och tänka om mig. Snacka om motsägelsefullt. Krönikörerna i denna ganska löjliga bilaga är nyblivna husägare, alternativt spekulanter på jakt efter drömkåken,   möjligen villaveteraner. Visst finns det också annonser för svindyra, superstajlade bostadsrätter också, men det är ju hus man ska ha för att komma i toppen av näringskedjan.

Det märks inte minst när det kommer till att hävda sig i föräldrasammanhang. Alla som är något har ett hus, eller är åtminstone påväg att skaffa ett(minns presentationen i Karlstad där ALLA inledde med sitt namn, följt av att de letade hus). Vi har inte ens en bostadsrätt. Faktum är att vi inte ens har ett förstahandskontrakt. Vi hyr någon annans lägenhet i andra hand. Vi står längst ned i bostadshierarkin, 2000-talets zigenare. Rotlösa, eftersom hemmet aldrig riktigt hinner bli hemma. Det är verkligheten för den yngre generationen i Sveriges större städer, den  generation som alrdig ser röken av den rörlighet på bostadsmarknaden som seniorboenden och dyra lägenheter påstås ge upphov till.  Tråkigt men sant.

Det jag önskar mest av allt är någonstans där man får tid att känna sig hemma, en plats man kan göra till sin egen - och inte behöva känna att det inte är någon idé, eftersom man änså ska flytta igen. Hus, visst vore det trevligt. I framtiden. Om sisådär femton år när jag säkerligen drabbas av husfeber som alla 35-åringar tycks göra. Men just är en jobbig trädgård och en massa renoveringsbestyr det sista jag vill ha. i själva verket finns det ju så himla många fördelar med lägenhet: Du slipper trimma häckar, beskära träd, klippa gräs, kratta löv, ha ångest för ditt igenvuxna trädgårdsland. Om du känner dig riktigt ambitions kan du ju alltid anlägga en odling i balkonglådan. Det räcker. Och du behöver inte bekymra sig om mördarsnigelbekämpning.

Kommentarer



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0