Ungerns historia berör

En dramatisk vattenpolomatch i OS i Melbourne får symbolisera spänningarna i Ungern hösten 1956 då folket reste sig mot det sovjetiska förtrycket i filmen Children of Glory från 2006. Det är något så ovanligt som en film där man faktiskt talar det inhemska språket(otroligt uppfriskande tycker jag) och den svulstiga titeln till trots är det här ett drama som verkligen berör mig på djupet.

En orättvist dömd vattenpolomatch i filmens inledning ger uttryck för missnöjet med Sovjetdominansen, den hemliga polisen AVO kommer med illa dolda hot och missnöjesyttringar tystas ned. Studenterna i Budapest organiserar sig till revolt och stjärnan i det ungerska vattenpololaget, Karcsi Szabó, förälskar sig i upprorsmakerskan Viki. Han dras med i kampen för frihet, och riskerar inte bara sin plats i landslaget - utan också sitt eget liv. Jag blir tårögd när ungrarna reser sig som en man mot de sovjetiska ockupationsstyrkorna, det gör ont att se när oskyldiga människor urskillningslöst skjuts till döds på gatorna. Jag pendlar mellan hopp och förtvivlan, som ungrarna kastas mellan seger och undergång.

Children of Glory är en vacker film, präglad av den sorg många ungrare känner än idag. Det är också en viktig film som behandlar en av de mest betydelsefulla händelserna under kalla kriget. Den är inte bara sevärd, den måste ses.

Kommentarer



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0