Bojkotta OS i Peking

För en gångs skull är jag beredd att hålla med en socialdemokrat. Före detta justitieministern Tomas Bodström vill att Sverige ska bojkotta invigning, avslutning och andra mer officiella arrangemang runt OS i Peking i sommar. Han vill inte ta idrottarna som gisslan, som han uttryckte det, bojkotten ska inte omfatta det idrottsliga planet.

Jag tycker att hans förslag är bra. Att få med idrottarna på en bojkott tror jag är stört omöjligt, men något måste göras för att få den kinesiska regeringen att förstå att världen inte tycker att det är ok att kränka mänskliga rättigheter. Egentligen är jag helt emot att ha OS i Kina överhuvudtaget. Jag tycker att det är skrämmande likt OS i Berlin
 1936, där de olympiska spelen som ska stå för fred och samförstånd människor emellan blev ett gigantiskt propagandajippo för nazisterna. Lita på att kineserna kommer att vilja framhäva sitt land och sin ideologi i bästa möjliga dager, och att rapporterna om de kinesiska brotten mot mänskliga rättigheter i ett slutet och odemokratiskt samhälle kommer att vara ganska få.
Någon måste säga ifrån, och varför inte Sverige? En gång i tiden var Sveriges röst respekterad, något man lyssande på. En gång i tiden gjorde vi skillnad. Det kan bli så igen, eller hur Carl Bildt?

Jag håller med Bodström, låt Sverige ta första steget - andra kommer att följa efter.
Världen måste visa att det inte är ok att strunta i mänskliga rättigheter, demokrati och yttrandefrihet. Världen får aldrig glömma hur farliga diktaturer som Kina är!

Kommentarer
Postat av: http://TUMADRE.blogg.se

Jag har faktiskt aldrig blivit dåligt bemött för att jag ng och har barn. Det har väl hänt att folk har höjt på ögonbrynen lite grann, men inte slängt ur sig nåt dumt.

2008-03-27 @ 12:17:39
URL: http://TUMADRE.blogg.se
Postat av: Athena

jotack, håller med. om amn nu satt OS i kina då får man låta idrotten va, men politikerna ska bojkotta, absolut. polen ska, då kan väl sverige o de andra haka på?

2008-04-06 @ 11:18:34
URL: http://athenaa.blogg.se



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0