Billigare studentbostäder?

Läser på UNT's nätupplaga att finansmarknadsminister Mats Odell vill slopa fastighetsskatten helt för studentbostäder, billigare hyror och mer över till studenterna menar han. Förslaget skulle kosta 70 miljoner. 70 miljoner som skulle kunnna användas bättre tycker jag! För vilka får inte ta del av skattesänkningen? Jo, de som kanske allra mest behöver den, de som av någon anledning inte kan bo i traditionella studentbostäder (och följdaktligen betalar ett par tusen mer i hyra). Som ordförande i Uppsala studentkår, Louise Callenberg, påpekar så har var femte student barn. Jag kan ju inte tala för alla studerande föräldrar, men jag är inte säker på att jag skulle vilja bo i studentgettot Flogsta där det festas i trappuppgången varje helg och lite därimellan, med vår son.

Är verkligen studentens ekonomi så dålig som det påstås. En heltidsstuderande får nästan dubbelt så mycket varje månad som jag får från försäkringskassan, med grundbeloppet från föräldraförsäkringen. (iofs får väl livstidsfångar mer betalt än en fattig förälder). jag har minsann inte råd att springa på krogen i tid och otid, om jag nu skulle vilja det, och jag skulle inte ens ha råd att shoppa med studentrabatter.

Nä, Mats Odell, om du verkligen vill att studenterna ska få ihop sin ekonomi - slopa inkomstaket för studiemedel!
Tycker det är sjukt att vår regering som talar så varmt om arbete, fortfarande har kvar det mest föräldrade hindret för att arbeta som finns i samhället. Du straffas för att du vill betala ett par extra tusenlappar i skatt varje månad. Hur sjukt är inte det.

Kommentarer



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0