Barnbidrag till alla?

Nu vill Maud O inkomstpröva barnbidraget. Höginkomsttagare ska bli utan. Detta för mina tankar till en tämligen ilsken debatt som rasade i Metro för några veckor sedan. Där tyckte man att barnbidraget skulle begränsas till antal barn. Hade man alltså varit dum nog att skaffa fler än två barn skulle man få klara sig själv. Inget barnbidrag skulle man få, och absolut inget flerbarnstillägg - eftersom barnen kunde ärva allt utom blöjor, och något skulle man ju stå för själv i sin dumhet. (helt absurd tanke enligt mig. Jag är uppväxt i en fyrbarnsfamilj, där vi alla har ärvt så mycket det gått av kläder och annat men ungar sliter ut grejer i en ruskig takt och gummistövlar med hål i är knappast bra gummistövlar). Dessutom florerade vilda konspirationsteorier om hur folk skaffade tio barn och skenseparerade bara för att utnyttja systemet till max och håva hem en förmögenhet genom bidragssytemet (och tänkte inte för en sekund på vad det måste kosta att ha tio barn, nytt hus, två bilar, mat, kläder, el, eller ens att det inte finns så många tiobranfamiljer i Sverige och att kontrollera dessa borde vara tämligen enkelt).

Bara för att metrodebattörerna "valt att barnbegränsa sig" skulle de som inte följt samma exempel straffas, hårt! Överbefolkningen i världen är ett jätteproblem bla bla(nästa steg att införa Kinas barnbegränsningspolitik kanske?)
Tydligen räckte näsan inte så långt att man begrundade att det i Sverige föds för lite barn, och att nästa generation kommer att tvingas försörja en hel hord med pensionärer. För att klara framtiden krävs fler barn, framtida skattebetalare, och barnafödandet måste premieras. De osynliga krafter som gör att kvinnor vämtar med att skaffa barn tills de blir närmare fyrtio borde man också se över. Kommer första barnet vid trettiofem är ju chansen inte så stor att det blir mer än två. Att medelålder för förstföderskor närmar sig 30(!) är lite sjukt tycker jag, och inte helt nyttigt för den demografiska utvecklingen. Samtidgt ökar också gruppen tonårsföräldrar (som jag förövrigt tillhör själv även om jag har svårt att identifiera mig med många unga mammor). Två ytterligheter det där.

En liten fråga till Maud O bara. När tjänar man för mycket för att få barnbidrag? är det inte risk att barn kommer ikläm när man ska räkna fram allt efter inkomsttabeller (anledningen till att det allmänna barnbidraget togs fram efter WWII var väl att alla barn skulle få en chans, eller?)? För mig räcker det att se till min egen familj, pappa räknas definitivt till höginkomsttagare medan mamma får sjukpenning. För oss fyra barn har barnbidraget varit viktigt. Om barnbidraget inkomstprövades, skulle mina syskon bli utan?
skulle det bli som med bostadsbidraget, som jag och sambon, hör och häpna, är för välbeställda för (haha han som är usk och jag som får puttiga 4000 varje månad). Hur fattig ska man vara?

Kommentarer
Postat av: M a m m a . J e s s i c a

bra skrivet :) Ska skriva om detta ämne jag också faktiskt nu när jag läste det här, tänkte på det idag men det glömdes helt bort. :)

2008-03-26 @ 22:12:53
URL: http://jyees89.blogg.se



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0