Levande historia tar sig an kommunismen

Det hade kunnat vara jag som skrivit det här.  Faktum är att jag i samband med regeringsskiftet skrev en krönika i Nya Wermlands Tidningen som sade precis samma sak. Svenska ungdomar vet för lite om kommunismens brott mot mänskligheten. Det man vetat om illdåden i Sovjet, Kina, Kambodja m.fl. har systematiskt tystats ned. Det är hög tid att det blir ändring på det, och nu har äntligen regeringen fattat galoppet. Forum för levande historia ska informera gymnasieungdomar om kommunismen, precis som man för några år sedan gjorde med nazismen och förintelsen.

Min krönika orsakade ett smärre rabalder bland historielärarna på mitt gymnasium. Under 12 år i skolan hade jag inte hört ett ord om kommunismen och min kritik var minst sagt frän. Mina lärare tog åt sig, och för första gången ägnades ett helt kursavsnitt i historia åt Stalin, Gulag, Mao och kulturrevolutionen. Det behövdes verkligen. Mina klasskompisar hade aldrig hört talas om Stalins utrensningar och deportationer till Gulag. Vem Mao var visste de knappt och vidden av förfallet i öst hade de ingen uppfattning om. För mig var det oerhört inspirerande att min lilla krönika kunde göra så stor skillnad, om så bara för eleverna på min egen skola. Att det nu ska fördjupas på ett nationellt plan tycker jag är fantastiskt.

Kommentarer



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0