Appropå dialekter...

Jag tycker det här inlägget är fruktansvärt roligt. Dialektfantast och samlare som jag är. Vilket vilt, vackert och fullkomligt obegripligt språk.

I Uppsala har man inte någon egen dialekt. Det gör inte så mycket eftersom det finns studenter från alla landsändar som fyller detta språkliga tomrum.

Någon(för övrigt en upplänning) sade en gång till mig att det är i Uppsala som rikssvenskan talas. Det vill säga stockholmska minus arrogansen. Vet inte riktigt vad jag ska tro om det. Jag hoppas att det inte stämmer för i så fall är rikssvenskan nåt så vansinnigt tråkig och fattig.

Och den där oförmågan att uttala bokstaven ä(i motsatts till vissa andras missbruk av nämnda), suck!

"Jag vegrar att keka på´re där stellet"
- sagt och hört på Vaksala torg

Kommentarer
Postat av: mandel

Du är att e rektig rôllebôtte du :) <3

2009-10-05 @ 23:40:48
URL: http://mandelen.wordpress.com



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0