Kaffe en arla lördagsmorgon

Det är bara pensionärer och småbarnsföräldrar som är uppe klockan 05.00 en lördagsmorgon. Möjligtvis också skiftarbetare, men de får ju för fasiken betalt. Det är knappast någon tillfällighet att teletubbies går på högvarv på alla kända kanaler vid den här tiden på dygnet(och nu lär jag väl få en rasande mobb av ilskna Godzillamammor efter mig om jag vågar knysta om att jag faktiskt har på dennna styggelse till barnprogram i bakgrunder för att sysselsätta Noah medans jag bloggar och dricker kaffe trots att jag tycker att de där små mupparna är ganska dumma och fula och dessutom envisas med att titta på samma film två gånger. Jo, det är säkert ett jättepedagogiskt program för småttingar. Jag gillar det inte. Men, jag säljer mig för en stunds frid), även om jag fortfarande(såhär sex månader efter att jag blivit just småbarnsförälder) är lite bitter över att nyhetsmorgon tar sovmorgon på helgerna. En oförskämt lång sovmorgon också, kan tyckas. Noah tar minsann inte någon vidare hänsyn till hushållets helgslackertradition(detta är inte rättvist. jag är fortfarande tonåring - det är meningen att jag ska få sova till långt efter lunch. Och lugna ner er ett par växlar snälla ni innan ni kommer med nån harang om att det borde jag ha tänkt på innan jag skaffade barn. Ni får helt enkelt ta det här med en nypa salt. Jag var naturligtvis beredd på att mina sovvanor skulle omformas radikalt. Men lite måste man väl få oja sig över att man får pallra sig upp i ottan sju dagar i veckan, eller måste ett ansträngt leende ständigt vara påklistrat? )

Vad gör alla pensionärer vid den här tiden? De kollar väl knappast Teletubbies eller bloggar? Troligen lyssnar de på radio, inser jag. Jag äger ingen radio(däremot har jag tillgång till en lånad bärbar dator av äldre modell med ett par smärre skavanker som kan tjäna som radioapparat - så att jag kan ta del av denna del av public service-utbudet som jag betalar så dyrt för, laglydig som man är. Som tack får man med räkningen en liten lapp med information om det för det mesta synnerligen ointressanta tv- och radioutbudet, som om det skulle vara nån tröst!). Men, är det inte snart dags att dra igång sommarpratarna snart? Det brukar ju vara hyfsat intressant, även om man alltid missar pratarna man helst vill lyssna på.

image110

Kamrat Kaptenski, boven i morgondramat

Funderar lite över vilken slags människor som jobbar som tidningsutdelare. Här kommer morgontidningen nämligen oförskämt tidigt. Hur morgonpigg jag än är(läs Noah) så har tidningsbudet alltid hunnit före. kanske är det ett gäng pigga penionärer som extraknäcke lite vid sidan av sin magra pension(fast när jag tänker efter har väl de piggaste pensionärerna, 40-talisterna, knappast en mager pension så de kanske inte har något behov av lite extra deg.)

Något som bekymrar mig lite med de här morgonsejourerna är hur man som förälder ska göra för att hålla sig alert. Det går ju inte att helt enkelt placera ut ungen på en filt i vardagsrummet och sedan gå och lägga sig, ur ren säkerhetssynpunkt. Av samma anledning är det ju en smula vanskligt att råka somna i soffan, vilket är svårt att undvika. Ungen har ju inte, som tur är, ännu listat ut krypandets konst men rulla är han tämligen bra på och vardagsrummet är fullt av små faror som element, tv-bänkar, soffbord och palmer i gigantiska krukor. Enklast vore kanske att köpa hem en laddning skumgummi och vaddera alla vassa hörn. och vad ska man egentligen förvara på de nedersta hyllorna i bokhyllan? Nej, vilken tur att BVC ska hålla en liten lektion i Barnsäkerhet, infektioner och relationer (vilken kombination!) på föräldrautbildningen om ett par veckor. Det blir nyttigt för en förvirrad förstagångsmamma som jag själv som inte har ett tjog allvetande vänninor att fråga.

Kommentarer



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0