Blondinbella for utbildningsminister?!

Blondinbella vill förändra gymnasieskolan. Det är tydligen inte helt lätt att vara entreprenör och elev samtidigt. Åh, fan. Det är ju lite synd att hon är så fastlåst  sin egen situation. Så här blir gymnasiet perfekt, för mig. Typ.

För det första så tycker jag att det är självklart att gymnasiet ska innebära heltidsstudier. Utgångspunkten måste vara ca 40 timmar skolarbete i veckan(sen om det är hemma eller i skolans lokaler är ju en annan fråga). Fixar man det på kortare tid och vill använda de timmar man får över till att jobba, så fine(det gjorde jag sista terminen i trean, kul och nyttigt). Det viktiga är att studierna är den huvudsakliga sysselsättningen, jobbet något vid sidan av.

Sen tycker Blondinbella att gymnasiet ska bli lilla högskolan. Jag kan ge henne rätt i det avseendet att dagens gymnasie inte förbereder eleverna till räckligt bra för högre studier. Den första terminen är för många en chock(för andra en befrielse iofs). Sen är vi inte riktigt överens om hur det ska bli bättre. Så lite obligatorisk undervisning som möjligt, tycker Bella. Och de lektioner som är obligatoriska ska vara i form av föreläsningar, för så är det minsann på högskolan.

Det finns ju inget självändamål i lite undervisningstid(anledningen till att det ofta är så på universitetet, särskilt på humanistiska utbildningar, är ju inte att det ligger nån fantastisk pedagogisk idé i botten. Det finns för lite pengar, så enkelt är det). Däremot borde man utnyttja den undervisningstid man faktiskt har på bästa sätt. Då är föreläsningar i princip värdelösa. Få undervisningsformer gör eleverna så passiva. Du sitter i två timmar och lyssnar och antecknar, du får en överblick men inte så mycket mer. Jag tror att man som student lär sig mest om man själv får vara aktiv.

Är väldigt förtjust i vårt problembaserade undervisningssätt på juristutbildningen i Uppsala. Inte nog med att man tillgodogör sig sakkunskaper effektivare när man själv aktivt får jobba för dem, dessutom lär man sig formulera, strukturera och lösa problem och argumentera för sina lösningar först i en mindre grupp och sedan i en större. Sånt kan ingen lära dig på en föreläsning(som iofs är bra, just för överblicken) och det blir väldigt svårt att argumentera med sig själv hemma på kammaren. Lektionerna på gymnasiet borde vara mer inriktade på aktivitet från elevernas sida, med läraren som vägleder med varsam hand istället för att tala om att såhär är det.

Jag tror att gymnasieelever generellt behöver mer undervisningstid än studenter på högskolan. Det har lite med mognad att göra. Hur många 16-åringar har förmågan att själva planera och ta ansvar för sitt skolarbete(vi har i snitt 6 timmar lärarledd undervisning i veckan, restrerande 34 ska i fixa på egen hand)? (vart skulle de ha lärt sig det någonstans?Högstadiet? Tror knappast det). Visst finns det undantag, precis som det finns 25-åringar på prestigefyllda universitetsutbildningar som skriver sina PM i sista sekund.  Vissa skulle nog klara av att bli kastade ut på djupt vatten, men för många skulle det bli förödande. Skola måste helt enkelt lära eleverna att simma först. Att steg för steg ta eget ansvar, och lära sig för sin egen skull.

Kommentarer



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0