Middagstipset

Mikrohoki 4 port.

Det mesta av mina matlagningskunskaper har jag förvärvat som hjälpreda i mammas och pappas kök. Det här är en av mina favoriträtter, och har varit så länge jag kan minnas. Tomater, purjolök och citron - en enkel men fullkomligt genial kombination! Rätten kallades ursprungligen mikrotorsk, men eftersom torsken är påväg att bli utfiskad får det bli hoki istället. Det smakar precis lika gott.

1 pkt fryst hokifilé
1 förp. krossade tomater á 500 g
1 liten purjolök
1 citron
smör
olivolja
salt
peppar

Strimla purjolöken och lägg i en form som tål och får plats i mikron(en pajform brukar vara perfekt) och ringla över lite olivolja. Kör i mikron (med lock/tallrik på) på högsta effekt i ett par minuter så purolöken blir lite mjuk. Skär fiskblocket i ca 8 lika stora bitar(tina gärna fisken så att det precis går att skära, inte mer) och fördela dem i formen. Häll över de krossade tomaterna. Pressa i en citron. För att göra det nyttiga lite onyttigare(och godare), klicka ut lite smör på varje fiskbit. Salt och peppra.  In i mikron(fortfarande lock) på högsta effekt tills fisken är klar, det brukar ta mellan 10 och 15 minuter beroende hur bra mikron är. Servera detta musiga med hemlagat potatismos:D

Kommentarer
Postat av: mandel

Åh! Så lättvindigt! Och säkerligen gott, det ska jag ta med på kommande veckas planering :-))

2008-10-08 @ 22:37:52
URL: http://mandelen.wordpress.com



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0