Räkningar & strandlektyr

Då var månadens räkningar betalda. Blir inte mycket över till nöjesshopping den här månaden iaf. Har dock införskaffat lite strandlektyr(eller möjligen balkonglektyr eftersom det inte finns något badvänligt vattendrag här på slätten. Fyrisån är ju som en gyttjig bäck). Begav mig med barnvagnen till en av de större bokaffärerna i stan, och vilken bokaffär det var sen. Det fanns ju tusentals pocketböcker att välja mellan. Och jag som hade ställt in mig på fyra(för att få den fjärde gratis). Kikade lite på barnböcker, men jisses vad dyra de var.  Att en bit kartong med fem sidor bilder skulle kosta så mycket. Nääää.

Hursomhelst fick jag med något att sysselsätta mig med i sommar(har haft svår torka i bokhyllan, och under våren har jag läst om böcker för tredje eller fjärde gången). Jag ska ta igen hypar jag missat. Böcker som det talats om i varenda tv-soffa och som blir filmer på löpande band utan att jag läst. Hallå liksom. Det går ju inte för sig. Dessutom gäller det att passa på. Det här är troligen den sista hellediga sommaren jag kommer att få innan pensionen(som lär inträffa strax efter jag fyllt nittio vad det verkar). Mitt sista sommarlov om ni så vill, och när ska jag sen få tid att läsa annat än kurslitteratur och lagböcker?

1. Jens Lapidus - Snabba Cash : troligen har varenda läskunnig person i Sverige över femton år läst den här boken... men nu är det alltså min tur! Det här är väl det närmaste jag någonsin kommer både stureplanssvängen och den undre världen så det är väl bara att insupa så gott det går. Dessutom tycker jag att han har ett tjusigt namn, den där Lapidus. Föreställer mig någon slags djävul som smyger runt i advokatkostym och flottig backslick. Eller något.

2. Khaled Hosseini - Flyga Drake: Seriöst värre vad det verkar. Möjligen med risk att hamna i Agneta Sjödin/Deepak Chopra/Paolo Coelho-träsket. (missförstå mig rätt nu, jag har läst Coelho och gillat men tycker det är löjligt med folks tjat om att hans böcker har förändrat deras liv och att han är den mest begåvade författare som någonsin funnits. Det är han inte. Så det så). Kanske är jag helt fel ute men jag blir lite misstänksam när böcker tillbedjs. Lite finkultur och Afghanistan ur ett annat perspektiv än vad man vant sig vid till sommarbiblioteket åtminstone, kan bli riktigt intressant om det vill sig

3&4. John Ajvide Lindqvist - Låt den rätte komma in & Hanteringen av odöda:
Mannen har Morrissey som litterär förebild. Bara en sån sak. Lägg sedan till vampyrer, zombies och tonårsspöken som talar i The Smiths-citat(det senare i nya Människohamn som väl får införskaffas när de första två har avverkats). Det kan ju inte bli annat än bäst det där.

Återkommer möjligen med någon form av snabbrecensioner vad det lider. Om jag orkar.

Kommentarer



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0