Elitklasserna

Nu är jag inte särskilt förtjust i benämningen elitklassar, mest för att den riskerar att sticka så fruktansvärt i ögonen på likformighetsivrare på vänsterkanten så att de inte förmår att se fördelarna. Men själva förslaget gillar jag, faktum är att jag tycker det är på tiden. Den svenska skolan är flummig, och förlamas av att man av någon obegriplig anledning har bestämt sig för att alla ska vara lika duktiga. Eller snarare, lika medelmåttiga. Det är bara att inse, elever har olika förutsättningar när det gäller teoretiska ämnen. Det är ju ett accepterat faktum när det gäller idrott och musik, så varför är man så rädda för att erkänna att vi är olika duktiga på matte och språk. Det är ju ingen som skulle komma på tanken att Zlatan skulle vara tvungen att spela i samma lag som mig(som helt saknar bollkänsla) bara för att jag inte skulle bli ledsen och känna mig dålig för att jag inte platsar i elitlaget. Att det fram tills nu varit förbjudet med intagningsprov i teoretiska ämnen, medan det varit tillåtet och accepterat i praktiska är ju helt obegripligt. Människor är bra på olika saker, så är det bara.

Den svenska skolan tar effektivt död på duktiga elevers lust att lära. Att räkna för enkla uppgifter bara för att resten av klassen inget fattar är som att be Zlatan öva på ett hundra meter brett mål, när han egentligen skulle kunna spela VM. Och om man skulle våga uppmärksamma duktiga elever och ge dem den stimulans och hjälp de behöver skulle långt fler mycket längre. Lika självklart som att man ska ha rätt till hjälp om man har det svårt i något ämne borde också de särskilt begåvade få sin beskärda del av tid och resurser. Som duktig elev i den svenska skolan känner man sig jobbig om man vill sträcka sig längre än den vanliga undervisningen når. Man får inget för att utmärka sig i teoretiska ämnen, och det är synd.

Tänk vilken befrielse det hade varit att gå i en gymnasieklass där alla har en hög ambition och en vilja att prestera, till skillnad mot att gå i en klass där hälften skolkar, struntar i uppgifter och läxor och inte gör annat än att hacka på dem som sköter sitt skolarbete(den som satsar på skolan är en udda figur, som förtjänar att mobbas). Tänk vad utvecklande att diskutera med andra som bryr sig, och vad sporrad man skulle bli. Heja regeringen som kastar ut sosseflummet med huvudet före, det är inte en minut för tidigt!

Kommentarer



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0