IKEA 50 år - Leve Kampradimperiet!

I år är det 50 år sedan det första IKEA-varuhuset öppnades i Älmhult (själva företaget IKEA har funnits sedan någon gång i slutet på fyrtiotalet tror jag), en sann milstolpe för svenskt företagande och inte minst för alla shopping- och inredningsentusiaster. Vad vore det här landet utan IKEA, en hel livsstil och ett varumärke i världsklass fattigare. Jag beundrar verkligen IKEA's grundare och Sveriges största entreprenör Ingvar Kamprad. Han har byggt upp ett världsomspännande imperium från scratch, under en livstid. Det är inte illa av en smålänning! Har karln fått något slags hederpris av staten? Om inte, är det sannerligen dags nu! (kanske kunde också vi bloggare gå samman och styra upp en styling med någon av modeoraklen, för trots alla miljoner myser Ingvar runt i noppiga tröjor och glasögon från det glada 80-talet).

IKEA, detta fantastiska fenomen, har tagit en plats i svenskarnas hjärtan som inget annat företag har varit i närheten av. Vem har inte minst en IKEA-möbel hemma?(Om vi undantar kungen och Blondinbella förståss). Och hur många svenska har rent av blivit till i en IKEA-möbel - DET är ju verkligen något att tänka på, tycker inte ni det?

Jag firar i alla fall jubilaren med att låtsasshoppa lite här hemma, vad tycks?


Ikea Stockholm Blad


Ljushållare Galej


Mer Galej



Pjättreryd tavla, med detalj från Gustav Klimts Kvinnans tre åldrar

Gustav Klimt är för övrigt en riktigt pärla, underbar konst som ska pryda väggarna i min enkla lya, om inte allt för länge hoppas jag!


Här har ni Kyssen, fantastisk eller hur?

Kommentarer
Postat av: jonna a.k.a luddes mamma

IKEA är himmelriket på jorden.

2008-03-26 @ 21:28:05
URL: http://jonnalantz.blogg.se
Postat av: Tessa.

finns inget bättre än att åka till ikea!

2008-03-26 @ 21:55:14
URL: http://larssontherese.blogg.se



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0