BB på väg?

Påväg hem från stan igår stötte jag på en liten personbil med texten BB på väg. En lustig ordlek trodde jag först, ända tills jag såg akademiska sjukhusets logo. kan det vara så att man får föda hemma här i Uppsala, och att barnmorskan kommer med sina prylar i en sån där bil? Var helt enkelt tvungen att fråga M, som ju jobbar på ackis, om han hade nån aning om hur det låg till. Jo det fick man sa han.

Ok. Föda hemma. Det känns rätt tufft, skulle jag aldrig våga (och även om jag vågade skulle jag troligen inte få det eftersom jag fick havandeskapsförgiftning med N). Ok att man kanske känner att man vill vara i en trygg miljö som man känner sig hemma i, men personligen tycker jag att det kändes himla tryggt att vara på ett sjukhus fullt av kunnig personal och duktiga läkare, all tänkbar utrustning osv. Tänk om något går fel där hemma, vad gör man då. Om bebis mår dlig och man måste akutsnitta? Och för oss som inte är supermorsor som föder enbart med profylax, vad får man för smärtlindring? För jag kan inte tänka mig att de plockar med lustgas, narkosläkare och droppställning i den där lilla bilen...

Läste lite på en hemsida som lobbar lite för att föda hemma, deras främsta argument var liksom att man slapp flytta på sig när vattnet gått och att man kunde ha det mysigt i sin egen säng med tända ljus. tydligen ska det också vara lättare att komma igång med amingen. hmm, det tror jag inte riktigt på.

men men, alla gör som de vill

Kommentarer



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0