Ett spörsmål...

En liten fråga jag har funderat på de senaste veckorna, hur många timmar har ett dygn? Egentligen. Är det kanske så att mitt dygn har färre timmar än de flesta andras? För hur bär sig folk annars åt för att hinna med?

Det här med bebisar till exempel. De tar ju en j*vla massa tid(och för det mesta är det himla trevligt) och så mycket annat hinner man ju faktiskt inte med. Bara att mata en bebis är ju ett heltidsjobb. Tänk vad lugn och bekymmerslös tillvaron var när bebis nöjde sig med enbart bröstmjölk. Det där med amning sköter ju sig själv(i mitt eget fall, naturligtvis). Smakportionsfasen var ju också helt ok, att få i ungen ett par teskedar potatis tog ju på sin höjd en kvart. Att införa lunch och kvällsmatsrutiner krävde lite mer planering och organisation men det funkar ju. Men när Noah så småningom blir åtta månader (om en månad precis. han är alltså sju månader idag)ska han tydligen ha fem mål mat i olika former, varav två av den riktiga sorten.

Jävlar i havet, säger lilla jag. HUR i hela fridens namn ska jag hinna med det. Möjligen kan jag peta in ett par mellanmål i schemat men var tusan ska den där middagen få plats?! (kan ju inte låta bli att notera att de utelämnat kvällsmaten. Betyder det att ungen inte ska ha nån kvällsmat eller att den punkten också ska med på ett hörn?) Är den ens nödvändig för en åtta månaders bebis? Någon som vet?

Noahs dagsrutin ser ut som följer:
6- 6.30: Vaknar. Ammar ett par tämligen stinna bröst. Får väl räknas som frukost.
Leker och tjoar på golvet några timmar. Får ev. en liten slurk bröstmjölk.
9.30-10: Noah trött. Noah sova. Noah ammar lite och somnar. Här skulle man väl kunna klämma in mellanmål 1.
Sover en timme eller två(eller tio minuter om mamma har otur)
12: Dags för lunch. En ordentlig portion lagad mat plus någon form av grönsak. Vatten att dricka.
Vid tvåtiden brukar vi försöka ta oss ut om det inte är oväder i klass med Gudrun. Mamma får en rejäl promenad och Noah sover en stund. Eventuellt kan det här tuppluren hamna poå andra sidan mellanmålet istället.
15: Någon form av matning, beroende på mammas ambitionsnivå. Bröstet eller någon form av annat mellanmål. Idag blev det välling och babysmörgås
18: Läggningskarusellen drar igång. Noah får gröt och, om mamma känner sig duktig, någon form av frukt. Därefter bad, bus och gos, pyjamas och nattning. Noah sover i regel sött klockan 19.

Ska middagen in i det nuvarande "schemat"(det här är något som utvecklat sig av sig själv efter Noahs och mina rutiner, vill jag poängtera) blir det ju ätning varannan timme. Noah är inte hungrig varannan timme, så är det bara. Det är vare sig nyttigt eller nödvändigt att äta så ofta. Möligen kan man senarelägga nattningen, med risk för att få sitta hela kvällen med en övertrött bebis som inte vill sova. Dessutom tror jag att ungen behöver den där långa nattsömnen bättre än ett extra mål mat.

Så, är man helt ute och cyklar om man helt enkelt struntar i den där middagen tills den efterfrågas? Är den kanske bara ett påhitt från barnmatsföretagen som vill kränga mer burkmat? Noah går upp bra i vikt och ligger på mittenkurvan. Sker det förändringar där får man ju givetvis se till att peta i honom mer mat - men annars ok att köra på som tidigare, eller?

Kommentarer
Postat av: mandel

Mina barn har aldrig fått all den mat de "ska ha" :-) Jag tror på att bebis kommer in i MIN familj med MINA vanor även när det gäller maten. Du ammar ju också, så alla dessa mellanmål blir inte så akutnödvändiga förrns den tiden är förbi. Nä, fortsätt så du, du märker ju när han blir hungrig! Han är ju DIN bebis vettja :-) Jag gick föresten i samma klass som din smabo när vi var små battingar! :-D

2008-06-15 @ 21:56:52
URL: http://mandelen.wordpress.com



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0