Deportera rökarna

Grannen har vaknat och tar en morgoncigg på sin balkong. Den vidriga stinkiga cancerröken smyger sig in i vårt vardagsrum genom den öppna balkongdörren. Doften av fuktig sommarmorgon ersätts av giftpinneodör. Vilket antiklimax. Ska man stänga dörren och rask få bastutemperatur i lägenheten? Eller ska man förslöka andas så lite som möjligt för att minimera de skadliga effekterna av denna ofrivilliga passiva rökning?

Jag kan ju börja med att klargöra en sak. Jag gillar inte rökare. Jag ser ingen som helst anledning till att ta hänsyn till deras, helt självförvållade, sug efter cancerpinnen. Jag är av åsikten att  den sk. hetsjakten mot rökare borde trappas upp och att skiten borde bannlysas överallt där det finns levande organismer. Nu trampar jag säkert på ett antal onda tår, men rökare är ju inte bara dumma utan totalt hänsynslösa också. Jag menar, inte nog med att man förvandlar sin egen kropp till ett vrak och förkortar sitt liv med flera år, man utsätter andra människor som inte vill ha med skiten att göra för obehag och hälsorisker.
Varför röker man? Var ligger tjusningen i att kasta bort tusentals kronor på gift? Och hur kan man så hårdnackad försvara sitt äckliga och oansvariga beteende varje gång politikerna försöker freda icke-rökarna? Jag fattar inte.

I Uppsala vill kommunen införa rökförbud på arbetsplatser inom vård, skola och omsorg. Anställda ska inte röka på betald arbetstid(lunchrasten går däremot bra). Genast börjar rökarna gasta om att det minsann är fruktansvärt orättvist, att det bedrivs hetsjakt osv. Jag tycker inte att det är det minsta orättvist. Vad är det för fel i att vilja att äldre, funktionshindrade, sjuka och barn ska slippa vistas bland människor som stinker rök? Är det konstigt att tycka att personalen inom dessa yrken också förtjänar en ok arbetsmiljö? Har inte barnen rätt till bra förebilder?

Min lågstadiefröken var som en skorsten. Varje rast stod hon och ett gäng andra lärare och fritidsfröknar i en skogsdunge intill skolgården och blossade. Istället för att se till så att ingen blev mobbad eller for illa på skolgården sände de ut ganska tråkiga signaler till ungarna. Skulle man ha hjälp på lektionen fick man finna sig i att fröken luktade som en gammal askkopp. Inte så himla trevligt. Passiv rökning ökar dessutom risken för att barn ska drabbas av astma. Det borde ju vara självklart att dagis- och skolpersonal inte ska skada barnen!

På högstadiet var det strängt förbjudet för eleverna att röka på skolområdet. samma förbud borde ju rimligtvis gälla lärarna, tycker man. Vad händer, jo visst fan hänger lärarna och eleverna på samma rökruta. Vilken respekt för det rökförbudet!

Varför inte en nollvision när det gäller rökning? En ordentlig insats som inte bara innebär förbud utan också hjälp att sluta även till motsträviga rökare? Tänk så mycket pengar samhället skulle spara, tänk så många som skulle bli friskare och känna ökad livskvalitet, tänk så många liv som skulle kunna räddas.

Kommentarer
Postat av: Fröken Wallenberg

Word! Mycket bra inlägg!!!

Postat av: Jag röker

kan hålla med dig till en viss del kanske, men din granne betalar också hyra för sin lägenhet och du äger inte direkt luften.



Visst jag röker själv, och jag vet att det är dumt, men att kalla mig dum i huvudet. Du behöver inte vara smartare än mig för att du inte röker. Mitt iq är högt, jag är med i mensa, har ett högavlönat arbete- så nästa gång du generaliserar så tycker jag att du ska ta dig en riktig funderare. Ska jag generalisera så kan jag bara säga att du verkar vara en typisk tonårsmorsa som tror att hon måste klara av allt perfekt, din kille är säkert otrogen och gift med jobbet för att kunna försörja dig (för du kan väl knappast ha någon hög utbildning/jobb?

Du blir garanterat arg på folk som inte är som du, som tex. blondinbella som har det mesta du inte har. Visst du har din unge, men innerst inne är du nog inte lycklig när du sitter inne i en lägenhet, aldrig träffar vänner och blir fetare för varje dag.

Snälla skriv ett argt inlägg om min kassa grammatik eller något åt det hållet, för det är precis det enda du kan göra. Du har inget liv längre.

2008-06-11 @ 22:25:57
Postat av: Erika svarar

1.Luften äger ingen, inte heller min granne som enligt mig inte har rätt att osa in gift hemma hos oss.

2. Det är märkligt att en högavlönad person som till råga på allt är med i mensa(!)inte ser poängen med mitt inlägg. Jag är inte smartare än alla rökare, och det påstår jag inte heller. Inte heller blir man mer värd mer värd pga av hög IQ, fast det kanske du tycker. MEN rökning är dumt(nämn något positivt!) och passiv rökning är misshandel och det tycker jag är fel.

3. Ett blogginlägg är väl knappast ett forum för en nyanserad debatt om rökning. Generalisering och att kanske ta i lite extra är ett sätt att väcka reaktioner - som din t.ex. fast det enda du egentligen har att invända är att du faktiskt är smart fast du röker och att luften är fri.

4. Vilken träffsäker analys! jag tvivlar dock på att min sambo är otrogen, och nej jag har ingen utbildning ännu och helt säkert inte lika hög IQ som du, men har tillräcklig bakom pannbenet för att ta mig in på juristprogrammet med mycket god marginal. Om fem år är det jag som försörjer honom.

5. Dessutom är jag i själva verket en ganska tolerant person. Det enda jag inte kan fördra är rökare, våldsmän/kvinnor och rasister. Blondinbella får sätta sprätt sina miljoner hur hon vill - och jag är väl i min fulla rätt att göra mig lite lustig över det här på samhällets botten.

5. Du har rätt. Jag ska uppsöka en psykolog på stört. Du kanske har någon att rekommendera?

6. Slutligen har jag inget som helst att anmärka på din grammatik. Du är ju som sagt medlem i Mensa

2008-06-12 @ 09:51:43



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0