Vällingblandandets ädla konst

Eftersom jag som bekant har varit lite opasslig så har Noahs läggningsrutiner fått stå lite på foten ikväll. Sådant slarv slår självklart tillbaks med dubbel styrka. Ungen vaknar varannan timme ungefär, och visst är det trevligt med hans sällskap men jag ser inte fram emot en hel natt av ständigt avbruten sömn. Jag bestämde mig således för att han skulle få smaka vällingen ikväll, eftersom jag i min enfald trodde att det skulle vara lättare att ge en trött unge flaskan än att truga i honom en tallrik slibbig banangröt. Så fel jag hade.

Det där med att blanda välling är ju en hel vetenskap. Jag ser mig själv som klyftigare än genomsnittet, men ibland har jag svårt att greppa de mest simpla av ting. Detta kanske kan förklara varför jag hade sådana problem med att fixa Noahs kvällsmat.  För det första är det ju stört omöjligt att hålla över pulvret från matskedsmåttet till flaskan utan att det mesta hamnar utanför(detta kanske man skullle kunna lösa med någon slags tratt?). Som om inte detta vore nog ska flaskan skakas. WAS?! Skaka en nappflaska, utan att det sprutar halvblandad välling över hela köket?! När jag väl lyckades komma underfund med hur nappflaskan var konstruerad (tror jag) lyckades jag väl skaka bort det mesta av klumparna - även  om jag fick fiska upp en del med en tesked.

Att sedan få Noah att dricka den där vällingen som jag slitit så med att blanda ihop visade sig vara stört omöjligt. Ni som känner min lille son vet att han med all önskvärd tydlighet kan ge uttryck för sina känslor med ett ypperligt minspel, och hans ansiktsuttryck sa något i stil med det här.
- Dumma tant, vad är det för äckligt du försöker lura i mig?

Kanske var det smaken som inte föll lille herrn i smaken, kanske var det själva nappflaskehistorien. De gånger jag har matat Noah med flaska går att räkna på ena handens fingrar. När det har behövts har jag nämligen lämnat över den uppgiften till M(och hade ni sett hans min första gången han gav Noah flaskan hade ni förstått varför. Det lös om honom). Hursomhelst gick det där vällingprojektet inget vidare, jag tvivlar på att jag fick i honom mer än sisådär en tio milliliter. Och det gör ju ingen bebismage mätt inför natten.

Kommentarer
Postat av: Doris

det finns tratt att köpa. kolla ica.
annars funkar det ypperligt att hälla vatten och välling i en bunke/kastrull och vispa med en vanlig hederlig visp. inga klumpar där inte.

2008-04-26 @ 00:01:10



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0