Supa och slåss

Folkhälsominister Maria Larsson har varit i Uppsala och pratat om alkoholpolitik. Svenskarna super för mycket helt enkelt, och supandet kostar alldeles för mycket.

Jag tycker att drickandet bland unga i synnerhet är mycket oroande. Och det som upprör mig mest är hur detta fylleri glorifieras av populära unga bloggerskor. Varken Blondinbella eller Kissie har åldern inne för att ens dricka en folköl, men Bella springer på krogen och tycker det är assjysst av vakterna att bortse från att hon inte ens är myndig, och Kissie tycker att de som har åsikter om hennes normala och kontrollerade supande är hopplösa moraltanter som borde strunta i det eftersom alla ungdomar super (ett resonemang som bruden nu raderat).

Ok, unga dricker. Men att romantisera festandet och fyllan som tjejbloggarna gör tycker jag är så typiskt för pubertal osäkerhet. Här är de förebilder för tusentals andra och har en enorm makt att påverka. Och ändå känner de att de måste hävda sig genom att skriva om hur tuffa de är som får sippa drinkar på krogen innan de har åldern inne.

Det kommer nog bli lagom kul för dem att läsa de där inläggen om 10 år. Och vad säger tjejernas föräldrar om suporgierna? För de läser väl bloggarna får jag anta(det skulle jag göra om min unge drog in mer pengar än jag själv). Är inte Blondinbellas pappa advokat? han borde väl fatta att det krogägarna gör när de serverar hans lilla tjej sprit är olagligt? Och krogen ifråga, riskerar inte de att förlora utskänkningstillståndet?

Jag tycker att tjejerna ska hålla sig till läsk ett tag till, åtminstonbe kan de väl skriva det i bloggen

Kommentarer



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0